Content Marketing

Co do tego, że każda firma powinna mieć stronę internetową, nikt już nie ma wątpliwości. Nadszedł czas na kolejny krok wtajemniczenia w świat marketingu internetowego – teraz, jeszcze bardziej niż kiedykolwiek, liczy się jakość. Wykupienie domeny i wypełnienie podstawowych zakładek treściami dostępnymi w Internecie to za mało, by zaistnieć w wyszukiwarce. Zarówno internauci, jak i Google są coraz bardziej wybredni. Oczekują unikatowych treści, oryginalnych grafik i spersonalizowanego komunikatu. Twoi przyszli klienci przemierzą kilka lub nawet kilkadziesiąt innych stron, zanim wejdą na Twoją. Musisz wyróżnić się na tyle, by chcieli na niej zostać. A najlepiej w przyszłości na nią wrócić!

Zaimponowanie Google wcale nie jest prostsze. Jest wyszukiwarką, której misją jest dostarczenie użytkownikowi treści najwyższej jakości, które odpowiedzą na wszystkie jego pytania i potrzeby. Stąd algorytmy, które czuwają nad procesem selekcjonowania, które spośród miliardów stron są tak wartościowe, by pokazywać je na pierwszych miejscach. Brzmi to jak nie lada misja, jednak istnieje sposób na zaspokojenie tych potrzeb zadowalając i Twojego potencjalnego klienta i algorytmy Google – content marketing. Marketing treści, bo i tak jest nazywany, to nic innego jak zadbanie o to, co publikowane jest na stronie internetowej i w social media.

Od początku, co to jest content marketing?

Marketing treści jest strategią marketingową, w której stawia się na treść. Treścią jest wpis na twoim firmowym blogu, zamieszczony w zakładce “o nas” opis polityki, którą kieruje się Twoja firma, zdjęcie z integracyjnego wyjazdu, które wrzucasz na Facebooka i komentarz z konferencji branżowej wrzucony na Twittera. Ideą content marketingu jest tworzenie spójnej komunikacji marki. Publikowanie interesujących treści, które oddają ducha Twojej firmy sprawia, że Twój klient pozna Cię jako wiarygodną markę, której warto zaufać. Jeśli nie masz pewności, czy social media i treści content marketing są naprawdę istotne, zastanów się, której firmie powierzysz wykonanie zlecenia – tej, która na stronie internetowej ma numer telefonu i aktualności z 2014 roku czy takiej, która na bieżąco informuje o tym co się u nich dzieje i jakie innowacje ostatnio wprowadzili dla swoich klientów?

Content marketing a marketing wirusowy

Jeśli zdarzyło Ci się słyszeć o marketingu wirusowym to możliwe, że przydatne będzie wskazanie różnic pomiędzy marketing content a viral marketing (marketing wirusowy). Oba bazują na contencie, czyli treści na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. Różnica tkwi w tym, że w marketingu wirusowym internauci samodzielnie przekazują opublikowane treści dalej, przesyłając je do siebie, wstawiając na swoje kanały social media i strony internetowe, a marka celowo inicjuje taką sytuację. Content marketing zakłada regularne tworzenie i rozpowszechnianie treści trafiających do sprecyzowanego odbiorcy.

Female Developer and Male Statistician Use Interactive Whiteboard Presentation Touchscreen to Look at Charts, Graphs and Growth Statistics. They Work in the Stylish Creative Office.

Narzędzia wykorzystywane w ramach marketingu treści

Strategia content marketingowa jest bardzo otwarta na rozmaite rozwiązania, które są pomocne przy tworzeniu interesujących treści. Wystarczy zapoznać się z ciekawymi case study, by się zainspirować. W branży istnieje wiele narzędzi ułatwiających pracę na każdym etapie: poszukiwania, zbierania, organizowania, tworzenia, dystrybuowania treści. Każdy specjalista od contentu musi samodzielnie dobrać sobie narzędzie wspierające realizowanie marketingu treści. Tu niezawodna jest metoda prób i błędów, i branżowe polecenia.

Z czego najczęściej korzystają przedsiębiorstwa?

Firmy korzystają z rozmaitych rozwiązań, ponieważ każda dobra strategia musi być uszyta pod indywidualną sytuację, potrzeby, problemy i cele marki. Niemniej jest wiele uniwersalnych metod, które po odpowiednim dostosowaniu do wymienionych wyżej kryteriów sprawdzają się wyśmienicie w każdej sytuacji. Jest to wdrożenie content marketingu, dbanie o social media, pamiętanie o tym jak istotny jest UX, czyli User Experience (doświadczenie użytkownika podczas korzystania ze strony WWW), SEO i Ads. To kompleksowy zestaw, który gwarantuje, że zarówno jednoosobowa firma jak i wielka korporacja trafią do swojego klienta i zaspokoją jego potrzeby.

Co można zyskać?

Biznesmen otworzył sklep stacjonarny w centrum Warszawy. Włożył w niego cały swój dorobek, zadbał o każdy szczegół. Miał przeczucie, że produkt będzie się sprzedawał jak świeże bułeczki. I kiedy wszystko zapowiadało się świetnie, a w stronę jego sklepu nadciągała gromada potencjalnych klientów, on zaryglował drzwi, zgasił neon znad wejścia i zaciągnął rolety antywłamaniowe. Dlaczego? Jeśli chciał odnieść sukces, zarobić i wypromować swój nowy interes, jego zachowanie nie przyniosło mu żadnych korzyści. Bez postawienia na e-marketing zrobisz to, co warszawski biznesmen, z tym że zamiast ukrywać sklep stacjonarny, ukryjesz swoją markę w Internecie. Content marketing to otwieranie się na swoich klientów. Pokazywanie im, jakim się jest i co się oferuje. Marketing treści daje nam możliwość komunikowania się z klientem, pozyskania go, przypomnienia o sobie, zachęcenia by wrócił po kolejny zakup. Daje możliwość angażowania społeczności (np. poprzez social media), rozpowszechnienia własnej marki, uczynienia jej wiarygodną i ciekawą.

Content jest jednak niezwykle istotny nie tylko ze względu na wsparcie SEO

Znajdą się tacy, dla których tworzenie treści na bloga firmowego skojarzy się od razu z SEO. Pozycjonowanie stron internetowych to proces, którego bez content marketingu nie ma, nie będzie to więc skojarzenie złe. Ale tworzenie bloga firmowego, na którego trafiają słowa kluczowe związane ze sobą spójnikami zamiast merytorycznych, wartościowych wpisów to słaba strategia content marketingowa. Przygotowując treść, która będzie publikowana należy mieć z tyłu głowy dwóch odbiorców: pierwszy to robot tekstowy Googla, drugi to internauta. Trzeba zadowolić obie strony i pamiętać, że potencjalny klient nie będzie zachwycony czytając treść przeznaczoną jedynie dla robota. On straci czas, a Twoja strona wiarygodność. Należy dać mu coś, czego szuka – informacji, interesujących treści, odpowiedzi na pytania.

Jak optymalizować treści w content marketingu?

Optymalizacja treści w content marketingu może być wyzwaniem jeśli stawiasz w tym świecie swoje pierwsze kroki. Nie musisz się martwić, jest kilka rozwiązań, które mogą Ci pomóc. Podstawowa kwestia – wykonaj audyt seo, by sprawdzić na jakim etapie jest Twoja strona. Monitoruj jej kondycję i reakcję użytkowników poprzez Google Analytics. Dane analityczne to baza, bez której nawet najlepsza strategia content marketingowa będzie tylko wróżeniem z fusów. Niech słowa kluczowe, których użyjesz, były poparte wynikami narzędzi, które wspierają tworzenie treści i badają ich zapotrzebowanie. Nie bój się CTA, czyli wezwania do akcji – pobudź swojego odbiorcę do wysłania wiadomości, pozostawienia lajka czy wykonania telefonu. Content marketing ma służyć jako swego rodzaju narzędzie wspierające pozycjonowanie stron internetowych, użyj go tak, by wyciągnąć z niego jak największą konwersję.

AdobeStock_138770402

Treść ma być wartościowa i istotna dla klienta

Content marketingiem wysokiej jakości są interesujące treści odpowiadające na potrzeby klienta. Jeśli takie nie będą, nie będzie chciał ich czytać. Zamieszczając na swoim firmowym blogu super długi artykuł na temat tak niezwiązany z Twoją branżą, że mógłby znaleźć się w kategorii “Co ma piernik do wiatraka”, prawdopodobnie nie spotka się on z ciepłym przyjęciem czytelników. Nie dlatego, że artykuł napisany będzie źle. Po prostu to odbiorca, który przyszedł na Twoją stronę po zupełnie co innego. Jeśli masz lub planujesz mieć grono stałych odbiorców i stać się specjalistą w branży będącym wzorem rzetelności, trzymaj się tego, czego potrzebuje Twój target. Zobaczysz, będzie Ci wdzięczny!

Treść wartościowa – czyli jaka?

Treść wartościowa to to taka, która pozostawia odbiorcę z przyjemnym wrażeniem, że nie stracił swojego cennego czasu na zapoznanie się z czymś, co wrzuciłeś na firmowego Facebooka. To tekst, który napisany jest poprawnie, pełen jest interesujących treści, których internauta nie znajdzie na innych witrynach, który pojawia się w wynikach wyszukiwania ze względu na rozsądnie dobrane słowa kluczowe. Treści content marketing muszą odpowiadać na potrzeby Twojego odbiorcy. Zastanów się dokładnie kim on jest, czego szuka i daj mu to. Pamiętaj, że wzbogacając content o zdjęcia czy wideo zdziałasz w mediach społecznościowych o wiele więcej.

Myśl strategicznie

Załóżmy, że Twoja firma nie ma żadnego problemu z social media, jeden wpis na miesiąc – dwa przypomina o sobie nieśmiało garstce obserwujących, na stronie internetowej wszystko w najlepszym porządku od czasu ostatniej aktualizacji w 2016 roku. Jeśli do tej pory było to wystarczające rozwiązanie – dobra Twoja! Ale co w momencie, w którym zechcesz wprowadzić nowy produkt lub usługę i ogłosić to branży i klientom? Jeśli mają z Tobą ograniczony kontakt, komunikowanie ważnej zmiany będzie utrudnione. Wówczas zamiast dodania wpisu na stronie internetowej i w social media będziesz zmuszony poświęcić zdecydowanie więcej czasu, energii i pieniędzy na to, żeby ową ważną sprawę ogłosić. A teraz czarny scenariusz – dopada Cię kryzys. Twoja firma wplątała się w nieciekawy konflikt, klienci zaczęli się burzyć i odchodzić. Dobra strategia content marketingowa pozwala na zamortyzowanie potencjalnych strat, ponieważ dzięki content marketingowi każdego dnia budujesz relację ze swoimi odbiorcami, udowadniasz im swoją wiarygodność i rzetelność. W sytuacjach, gdzie reagować trzeba szybko, jesteś w posiadaniu własnych platform, na których możesz się wypowiedzieć i ugasić ogień.

Czy content marketing jest dla każdego?

Niezależnie od tego, czy kopiesz studnie głębinowe, prowadzisz jednoosobową cukiernię czy razem z siostrą szyjecie pluszowe łabądki – potrzebujesz content marketingu. Skąd ta pewność? Ponieważ content marketing to strategia komunikowania się z odbiorcami. Jak chcesz pozyskać klientów nie mówiąc do nich? Jeśli nie czujesz potrzeby pozyskania morza nowych leadów pomyśl o tych, którzy już do Ciebie przyszli. Chcąc, by z Tobą zostali, musisz o nich zadbać przypominając się czasem, że dokonali dobrego wyboru, a Twoja firma nadal działa i ma się dobrze. Wiedząc to mogą z czystym sumieniem polecić ją dalej czy skorzysta.

Korzyści z content marketingu

Korzyści płynące z inwestowania w content marketing jest multum. Oprócz tak oczywistych, jak zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki, dotarcie do nowych klientów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi, poprawienie wizerunku Twojego brandu i wyróżnienie się na tle konkurencji, podbijamy stawkę dodając argumenty nie do odrzucenia: oszczędność! Tak, wbrew pozorom to jeden z bardziej łaskawych finansowo rodzajów marketingu. Codziennie przybywa internautów, którzy próbując odgrodzić się od agresywnych form reklamowych instalują wtyczki blokujące reklamy. Marketing treści jest całkowicie odporny na takie blokady

Content sprzedaje

Content marketing wspiera proces pozycjonowania. To mieszanka działań SEO i PR. Sprzedajesz wizerunek swojej firmy, sprzedajesz jej politykę i wartości, dla których robisz to co robisz. To Twoja przestrzeń w Internecie, którą możesz wykorzystać jak chcesz. Jeśli zrobisz to umiejętnie lub z pomocą specjalistów, możesz z niewinnej na pozór strony internetowej i podstawowych kanałów social media wycisnąć wierne grono zaangażowanych odbiorców i nową rzeszę klientów. A o tym jak dobrze sprzedaje SEO wiadomo nie od dziś! Pozycjonowanie stron przy świadomym włączeniu strategii content to idealne połączenie sprzedażowe.

Content pomaga zaoszczędzić

I to jak! Jeśli inwestujesz w dobry content marketing możesz spodziewać się wzrostu ruchu organicznego, który słynie z wysokiej konwersji. Skupiając się na rozwijaniu content marketingu możesz spać spokojnie i nie martwić się o to, że Twoja strona zaginie gdzieś w odmętach wyszukiwarki. Działania budujące pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania są odporne na zmienne przeliczniki reklam sponsorowanych, wiecznie czyhającą konkurencję czy programy blokujące reklamy. Pozwala to na szybsze osiąganie celów marketingowych mniejszymi nakładami finansowymi.

Jak to robić w sklepie internetowym?

Sklep internetowy to świetna przestrzeń na wdrożenie content marketingu. Dzięki niemu Twój sklep może pojawiać się na znacznie lepszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Organiczny ruch na stronie internetowej jest bardzo wartościowy. Google Ads pomaga dotrzeć do szerszego grona klientów, ale to wyniki naturalne cieszą się wyższym wskaźnikiem konwersji. Aby wyróżnić się na tle konkurencji warto stać się ekspertem w swojej branży. Buduje to zaufanie i lojalność klientów, którzy chcą czuć, że firma, z której usług korzystają, zna się na rzeczy, jest kompetentna i godna zaufania. Możesz dowieść tego budując marketing treści oparty na doradztwie.

Content marketing wyręczy cię w obsłudze klienta

Content marketing jest jak dodatkowy pracownik, dzięki któremu część klientów znajdzie odpowiedzi na ich pytania. Jeśli na Twojej stronie internetowej zostaną zamieszczone wszystkie informacje dotyczące firmy, usług, produktów, obsługi klienta, wszelkie potrzebne dane kontaktowe (czyli to, czego internauta będzie szukał chcąc zostać Twoim klientem) – dasz mu odpowiedź zanim zdąży zadać pytanie. To redukuje konieczność zatrudnienia osoby, której obowiązkiem będzie udzielanie omówionych wyżej informacji. W zależności od tego jaką prowadzisz działalność, istotne może być także przekazywanie na bieżąco newsów o obowiązującej promocji, ilości asortymentu czy kolejnych targach, na których można Cię spotkać. Klienci nie muszą dzwonić i pisać, by dowiedzieć się tego, bo podajesz im tę informację jak na dłoni. Duża oszczędność czasu.

Czy copywriting to to samo co content marketing?

Copywriting i content marketing nie są tym samym. Tak, może wydawać się, że jedno i drugie sprowadza się do tworzenia tekstu. Nie do końca tak to wygląda. Copywriter to osoba, bez której content marketingowiec będzie w niezłych tarapatach. Mistrzowsko operuje słowem pisanym, które dzielnie buduje na szkielecie słów kluczowych. Pisze dla użytkownika i dla robota Google. Content marketer zarządza projektem, który copywriter współtworzy. Content nie jest jedynie tekstem – to zdjęcie nowego produktu, spot wizerunkowy marki, infografika, prezentacja interaktywna. Praca copywritera uzupełnia pracę content marketera o test pisany.

Content is king

Content jest królem! To nie tyle śmiałe stwierdzenie contentowców obrośniętych w piórka, co zgrabne i zabawne podsumowanie tego, że treść jest podstawą komunikacji Twojej marki. Wszystko co publikujesz – zdjęcia na stronie internetowej, wpisy w social media, wpis na blogu firmowym – wszystko to jest treścią, którą nawiązujesz kontakt ze swoimi odbiorcami. To potężne narzędzie, które może sprawić, że staniesz się wiarygodnym specjalistą w branży, któremu ufają tysiące. Albo dasz się poznać i polubić setkom odbiorów, którzy z chęcią będą polecać każdemu Twoją firmę proponując ją jako markę, która troszczy się o klienta. Zaniedbując to możesz spodziewać się odwrotnych efektów. Marketing treści to duża oszczędność kosztów promowania Twojego biznesu, metoda wspierająca pozycjonowanie strony internetowej, genialny zabieg zwiększający rozpoznawalność marki. Z każdym dniem zarówno Google jak i zwykli użytkownicy przywiązują coraz większą uwagę do content marketingu. Mając tę świadomość zastanów się, czy na pewno warto odkładać to na potem. W końcu content is king!